2021. március 28., vasárnap

Sütőnapló (10): Rusztikus zsömle

  Jó ideje nem próbáltam már ki új kenyérreceptet, de tegnapelőtt rászántam magam. Nem is kenyeret, hanem zsömlét kevertem be. Kár, hogy arról nem készült kép (sütés után egyből a komposztban landolt),  mert akkor remekül össze lehetne hasonlítani azt a félig sült vakarót a ma reggeli finom zsömlével. Hogy mi volt a különbség a két tészta között? A bejegyzés végén kiderül...



  Hozzávalók: (9 zsömléhez)

  3 g élesztő (tényleg ilyen kevés kell csak hozzá)

  3,5 dl hideg víz

  450 g búzaliszt (lehet variálni,  pl. 100 g teljes kiőrlésűvel)

  2 teáskanál só

  (mák vagy szezámmag)


  1 A hozzávalókat összekeverjük, és 6-10 órán (vagy egy éjszakán) keresztül kelesztjük. 

  2 Lisztezett nyújtódeszkán kézzel négyzet alakúra húzzuk, és csomag módjára összehajtogatjuk. 30-45 percet pihentetjük.

  3 Kisebb darabokba osztjuk, és sütőpapíros tepsire tesszük. (Vízzel megkenjük, mákkal vagy szezámmaggal megszórjuk.)

  4 Előmelegített, 275 fokos sütőben, a középső rácson 15 percig sütjük. Ha megszórtuk valamivel, figyelünk, hogy ne égjen meg.


  Nagyon egyszerű, a tészta minimális babrálást igényel, dagasztani egyáltalán nem kell. Az eredmény nem a pékségben vett, pihe-puha, szájban elolvadó zsömle, de nekem nagyon bejön ezt a ropogós, kicsit barnább variáció.  (Hab a tortán, hogy a második kelesztés alatt pont ki tudtam menni az erdőbe mozogni, hazaérve kisütöttem, és lehetett is reggelizni. Indulhat ennél jobban egy vasárnap?)

  Ja, és hogy mi volt a különbség a két recept között? Az első, félresikerült adagba szárított élesztőt tettem. Ti szoktatok azzal sütni? Mi a titka?

  Szép napot!

  Rita

3 megjegyzés:

  1. Szárított élesztőnek sokkal több idő kell, hogy kifejtse a hatását dupla idő, de lehet több is azt vettem észre.

    VálaszTörlés
  2. Én mindig szárítottal sütöm a (szintén dagasztás nélküli) kenyeret, este bekeverem, reggel kisütöm, és nem szokott gond lenni vele. Fél kg liszthez teszek fél zacskónyit. A 7g zacskót szemre elfelezem, és úgy adom a fél kg liszthez.

    VálaszTörlés
  3. Szoktam szárított élesztőt használni és működik. A baj az lehetett, hogy rossz volt, régi vagy helytelenül tárolt. Bármi legyen az oka én is jártam így, szívesebben használok frisset.

    VálaszTörlés